آموزش حرفه و فن

آموزش حرفه و فن و کار و فناوری

آموزش حرفه و فن

آموزش حرفه و فن و کار و فناوری

آموزش حرفه و فن و کار و فناوری

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

پایه دوم راهنمایی

 بحث گروهی صفحه 4

چون انسان همیشه به دنبال این هدف است بیشترین بهره را از زمان ببرد ، و نیاز های مختلف خود مثل دسترسی به اطلاعات، پیمودن مسافت های طولانی و ... را در کوتاه ترین زمان و به آسانترین روش ممکن با استفاده از قدرت تفکر و خلاقیت خود برآورده سازد.

 فکر کنید صفحه 10

1.      چرم ، چسب، نخ، دستگاه دوخت، قالب کفش، کفه، دستگاه پرس، مواد پلاستیکی و ...

2.      برشکاری چرم، قالب گیری، چسب کاری، پرسکاری و دوخت.

3.      انواع کفش های آماده در طرح های مختلف.

بحث گروهی صفحه 12

بله زیرا دارای سه قسمت اصلی سیستم به شرح زیر است:

ورودی: شامل آب، مواد و املاح معدنی، نور، هوا

پردازش: تبدیل آب و املاح جذب شده در برگ ها به شیره گیاهی جهت استفاده ورشد درخت.

خروجی: میوه، اکسیژن، برگ و شاخه های جدید.

 فکر کنید صفحه 14

صنعت: راه اندازی انواع دستگاه های صنعتی مانند جرثقیل های بزرگ، دستگاه های جوشکاری، تراشکاری و...

کشاورزی: خارج آب از چاه توسط پمپ برقی، پمپ های مخصوص آبیاری، سم پاشی، ماشین آلات کشاورزی مثل تراکتور و کمباین.

بحث گروهی صفحه 14

1.      برق گرفتگی ، سوختگی، آتش سوزی، انفجار.

2.      استفاده از کلید ایمنی در سر راه دستگاه های برقی، اطمینان از سالم بودن روکش سیم های وسایل برقی، تعمیر و سرویس به موقع وسایل برقی، قرار دادن حفاظ مناسب برای کنتور.

3.      فیوز، کلید ایمنی ، استفاده از ترانس محافظ در برخی وسایل برقی مثل یخچال و کامپیوتر.

 بحث گروهی صفحه 15

با وصل کردن سیم به لوله آب در صورت برخورد سیم فاز به بدنه وسایل برقی جریان برق بدنه از طریق لوله آب فورا به زمین منتقل می شود و باعث قطع فیوز می شود و خطر برق گرفتگی از بین می رود.

 فکر کنید صفحه 15

خیر زیرا اگر شخصی که با برق سر و کار دارد نکات ایمنی مربوطه در هنگام کار را رعایت نکند با خطر مواجه خواهد شد و سیم اتصال به زمین فقط از یک خطر ( برقگرفتگی در صورت برخورد سیم فاز به بدنه) می تواند جلوگیری کند نه همه خطرات کار با برق.

 فکر کنید صفحه 24

در اینصورت یکی از پل های کلید کار خود را به درستی انجام می دهد ولی پل دوم فقط زمانی می تواند لامپش را روشن کند که حتما پل اولی وصل باشد.

بحث گروهی صفحه 41

1.      از طریق رودخانه، برکه، جویبار، چاه، قنات و چشمه در اختیار انسان و حیوانات قرار می گیرد.

2.      خیر در مناطق باران خیز دسترسی به آب بیشتر است و در مناطق خشک و کویری بسیار سخت. در بعضی مناطق که آب بصورت رودخانه و برکه وجود دارد براحتی آب سالم قابل دسترسی است اما در بعضی مناطق باید به حفر چاه های بسیار عمیق اقدام کرد.

 بحث گروهی صفحه 43

1.      انسان در ایجاد آلودگی آب ها نقش مهمی دارد. فاضلاب های شهری، خانگی ، کشاورزی و صنعتی که دارای انواع انگل ، میکروب، سم و مواد شیمیایی هستند به آبهای جاری و زیر زمینی نفوذ می کنند و موجب آلودگی آب و بیماری و مرگ موجودات زنده خشکی و آبزی می شوند.

2.      از شستن ماشین، حیاط ، کوچه و لوازم غیر ضروری با آب خودداری کنیم ، هنگام شستن دست ها، مسواک زدن و استحمام از باز گذاشتن شیر آب خودداری کنیم، با تعمیر و تعویض واشر شیرهای خراب از هدر رفتن آب جلوگیری کنیمف دقت کنیم در صورت ترکیدگی یا پوسیدگی لوله های آب در ساختمان فورا نسبت به تعمیر آن اقدام کنیم.

 بحث گروهی صفحه 47

1.      رفتار پرخطر زیرا علاوه بر آنکه به خود فرد ضرر جسمی و اقتصادی می زند، باعث ضرر رساندن به خانواده و اطرافیان نیز می شود.

2.      تصمیمات عجولانه، نادرست و خودخواهانه، و حتی مرگ بار می تواند سلامت نوجوان را به خطر اندازد بنابراین بهتر است نوجوان قبل از تصمیم گیری با افراد آگاه و قابل اطمینان مشورت کند.

 فکر کنید صفحه 48

     1و 2 و3. پاسخ به عهده دانش آموز است

4.عجله کردن در تصمیم گیری، عصبانیت ، عدم توجه به عواقب منفی تصمیم.

5. برخی از تاثیرات منفی و زیان بار با ظاهری زیبا و تجملی در کمین نوجوانان هستند و مقاومت در برابر آنها برای نوجوان دشوار است.

 بحث گروهی صفحه 51

1.      بیماری هایی چون سرماخوردگی، سرفه های خفیف، ضعف و بعضی اسهال ها  به دارو نیاز ندارند و با استراحت، غذای مناسب و مراقبت درمان می شوند.

2.      وابستگی به دارو، اختلال در سیستم عصبی ، افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنفس، ناراحتی کلیه و حتی در بعضی مواقع می تواند منجر به مرگ انسان شود.

 خود آزمایی واحد بهداشت

1.      پاسخ جاهای خالی به ترتیب: آب – هوا – خاک – غذا – سلامت – افزایش جمعیت – بی رویه – می تواند – محیط زیست – معین – یک – آشامیدن – جوشاندن – کلر.

 2.      جدول

1         2                3            4               5           6             7            8           9            10

م

ح

ی

ط

ز

ی

س

ت

*

ا

ص

*

ش

ب

*

*

ا

ت

م

ی

ر

م

م

*

ک

ر

ل

*

و

د

ف

س

ا

د

*

*

م

ج

ا

ز

ب

و

*

*

ن

ش

*

*

د

*

ی

ا

*

ل

ق

ن

و

ل

م

ح

ر

ک

*

*

ر

*

ا

*

خ

*

و

*

ک

ا

ه

ش

*

*

د

ر

ی

ی

خ

*

*

ی

گ

ا

ر

س

ه

و

ا

*

ت

ر

*

ب

*

م

رمز جدول: بدون فکر – نتایج

 

فکر کنید صفحه 62

اگر چوب براحتی بریده شده و رنده به آسانی روی آن کشیده شود و طول الیاف حاصل از رنده بلند باشد نشان دهنده چوب نرم است. اما چوب سخت بر خلاف این موارد بوده و فرد خیلی زود در هنگام برش و رنده کاری خسته می شود.

 فکر کنید صفحه 64

1.      زیرا جرم حجمی( چگالی) چوب از آب کمتر است.

2.      به دلیل خاصیت ارتجاعی چوب در اثر عبور قطار و وزن و ضربات حاصل از آن چوب ها خرد نمی شوند، سر و صدا و لرزش کمتر است، زیر سازی تراورس چوبی راحت تر و کم هزینه تر از تراورس های بتنی است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

3.      زیرا ستون های چوبی به علت دارا بودن خاصیت ارتجاعی در برابر لرزش های احتمالی مقاومت می کنند و در صورتیکه تونل بخواهد ریزش کند به علت سر و صدایی که از چوب ها شنیده می شود می توانند از خطر ریزش آگاهی پیدا کنند.

 فکر کنید صفحه 88

 زیرا در غیر اینصورت فلزی که قرار است لحیم کاری شود زودتر ذوب می شود و لحیم کاری صورت نمی گیرد.

فکر کنید صفحه 123

1. نقشه یک شهر     2. ماکت         3. اجرای نقشه ( ساخت وساز)

 خود آزمایی واحد ساختمان سازی

د

و

ر

ب

ی

ن

*

ک

ا

د

ر

ن

ق

ش

ه

ب

ر

د

ا

ش

ت

*

د

س

ت

ا

ن

د

ا

ز

*

*

*

ن

ق

ش

*

ج

د

ا

ک

ن

ن

د

ه

--

--

*

ر

س

م

*

ت

ی

*

*

*

ت

ا

ر

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

--

*

*

*

*

ن

ق

ش

ه

ب

ر

د

ا

ر

*

*

*

پ

ر

*

ر

ا

ه

ن

م

ا

و

ت

و

ض

ی

ح

ا

ت

*

ج

د

و

ل

م

ش

خ

ص

ا

ت

ن

ق

ش

ه

*

*

*

*

*

م

و

ق

ع

ی

ت

ز

م

ی

ن

*

*

پ

ی

*

پ

ل

*

*

*

م

ق

ی

ا

س

و

*

خ

ط

*

*

*

*

--

*

*

*

*

*

*

*

*

ک

ج

*

گ

چ

*

*

*

س

ق

ف

*

--

--

ع

م

ق

*

م

ق

ا

و

م

ت

پ

ل

*

*

*

ق

ل

م

*

ف

ض

ا

ی

ا

س

ت

ر

ا

ح

ت

ب

ت

ن

*

ا

ر

ت

ف

ا

ع

د

ی

و

ا

ر

 

بحث گروهی صفحه 132

آلودگی غذاهای غیر خانگی می تواند به دلایل زیر باشد:

1 . استفاده از مواد غذایی که مدت زمان زیادی نگهداری شده اند.

2. استفاده از مواد غذایی ارزان قیمت که در اکثر موارد کیفیت خوبی نداشته و احتمال آلودگی آن زیاد است.

3. پخت مواد غذایی در ظروف آلوده

4. بهداشتی نبودن محیط و تجهیزات آشپزخانه یا انبار نگهداری مواد غذایی.

5. عدم رعایت نکات بهداشتی توسط کارگران آشپزخانه.

 بحث گروهی صفحه 135

مواد غذایی آماده باید بهداشتی بوده و تهیه شده در کارخانه های معتبر باشند – بر روی بسته بندی آنها باید تاریخ مصرف شماره پروانه بهره برداری و ساخت از وزارت بهداشت درج شده باشد – با توجه نوع ماده غذایی باید توسط فروشنده در محل مناسب نگهداری شوند – از مواد غایی طبیعی تهیه شده باشند و در تهیه آنها از رنگ ها و طعم دهنده های شیمیایی استفاده نشده باشد – دارای ارزش غذایی مناسب باشند – خیلی شور ، شیرین یا چرب نباشند.

 فکر کنید صفحه 136

موارد ذکر شده در صفحه 137

 بحث گروهی صفحه 138

1.      اجاق گاز ، چرخ گوشت، وسایل برقی مثل سماور ، وسایل تیز و برنده.

2.      بررسی شیلنگ گاز و عدم نشت گاز، استفاده از سیم اتصال به زمین در وسایل برقی، دور نگه داشتن وسایل تیز و برنده ووسایل برقی از دسترس کودکان، بستن شیرهای گاز پس از پایان کار.

3.      حفظ خونسردی، سرعت عمل، استفاده از کپسول آتش خاموش کن در صورت آتش سوزی، دور کردن افراد و وسایل قابل اشتعال از اطراف آتش ، اطلاع دادن سریع بع مراکز امداد و آتش نشانی.

  

خود آزمایی واحد خوراک

 

 

 

درست

اشتباه

جمله اصلاح شده

امتیاز

1

اگر چند ساعت بعد از خوردن غذا دچار دل درد، اسال و استفراغ نشدید حتما غذای سالمی خورده اید.

 

*

گاهی خوردن غذای ناسالم به آهستگی بر بدن تاثیر می گذارد و بعد از گذشت چند ماه یا چند سال بیماری آن آشکار می شود

 

2

غذا می تواند موجب بیماری سرطان شود

 

*

بعضی غذاهای ناسالم می توانند باعث بیماری سرطان شوند

 

3

معمولا مسمومیت از غذاهای خانگی بیشتر از غذاهای غیر خانگی است

 

*

معمولا مسمومیت از غذاهای غیرخانگی بیشتر از غذاهای خانگی است

 

4

قوانین و آئین نامه های بهداشتی شامل بهداشت محیط، بهداشت فردی و نحوه نگهداری مواد غذایی نیز می شود.

*

 

 

 

5

هیچ گاه منابع تامین غذا( گیاهان و حیوانات) موجب آلودگی غذا نمی شوند.

 

*

آلودگی مواد غذایی می تواند به علت آفت های گیاهی یا حیوانی باشد

 

6

میان وعده کودکان نباید شامل تخم مرغ، خشکبار و یا مغزها باشد زیرا موجب بی اشتهایی آنها در وعده های اصلی می شود.

 

*

میان وعده کودکان باید از موادی مثل: تخم مرغ، خشکبار و یا مغزها باشد به دلیل ارزش غذایی بالایی که این مواد دارند

 

7

نگهداری مواد غذایی خام و پخته در کنار هم در صورتیکه در یخچال باشد  بلامانع است.

 

*

مواد غذایی خام و پخته باید در ظروف جدا از هم نگهداری شود

 

8

برای نگهداری غذای پخته شده (برای چند ساعت ) بهتر است آنها را داغ داغ یا سرد سرد نگه داشت.

*

 

 

 

9

پخت کامل مواد غذایی هم میکروب ها را از بین می برد.

*

 

 

 

10

از داغ کردن مجدد باقی مانده غذاهای پخته شده باید خودداری شود. در موقع مصرف فقط باید کمی حرارت داده شوند.

 

*

در صورت استفاده مجدداز غذای باقی مانده باید حتما قبل از مصرف آن را داغ کرد.

 

 

فکر کنید صفحه 171

ریشه های بزرگتر و دارای عمق نفوذ بیشتر به دلیل دسترسی بیشتر به مواد غذایی و آب و همچنین جذب بیشتر این مواد در رشد گیاهان خود تاثیر بسزایی دارند.

 فکر کنید صفحه176

1.      لازم است شرایط محیطی مثل نور، رطوبت، حرارت، نوع خاک و مقدار آب متناسب با نیاز گیاه تنظیم شود.

2.      زیرا گل خانه شرایط محیطی برای رشد گیاه را در هر فصل و هر منطقه ای می تواند فراهم آورد.

 بحث گروهی صفحه 187

گاومیش: در محیط های باتلاقی به دلیل گرمای بدن و نیاز به آب برای خنک کردن بدن. (خوزستان، آذربایجان و مازندران)

شتر: در محیط های گرم و خشک و بیابانی به دلیل مقاومت زیاد در برابر گرما، تشنگی و استفاده از خارهای بیابانی ( سیستان وبلوچستان و کرمان)

اسب: در مناطق معتدل و خوش آب و هوا به دلیل ظرافت خاص و حساسیت. (شمال کشور و ترکمن صحرا)

 فکر کنید صفحه 187

1.      زیرا پیشگیری نسبت به درمان آسانتر و ارزانتر است و جلو خطر گسترش بیماری در گله و حتی منطقه را می گیرد و از مرگ و میر دام ها جلوگیری می شود.

2.      اگر دام مریض باشد محصولاتش مانند گوشت و شیر آلوده است و می تواند باعث انتشار بیماری در بین انسان ها شود.

 فکر کنید صفحه 191

بدن دام مانند بدن انسان به انواع مواد مغذی برای رشد  نیاز دارد که بخشی از این مواد از طریق علوفه و بخشی دیگر از طریق مواد غذایی متراکم تامین می شود.

 فکر کنید صفحه 192

1.      تولید مثل

2.      با بکار گیری قوانین ژنتیک و انتخاب نژاد های برتر و پربهره برای بالا بردن تولید دام های کم بهره استفاده می کنند تا نسل آینده آنها نسبت به والدین خود تولید بیشتری داشته باشند

 بحث گروهی صفحه 196

1.      مواد غذایی کنسرو شده، شیر استریلیزه، خشک بار ( میوه خشک، سبزی خشک و ...)

2.      شیر را به روش استریلیزه کردن – گوشت را با کنسرو کردن و میوه را با خشک کردن.

 بحث گروهی صفحه 204

1.جلورشد میکروب ها را می گیرد، مدت نگهداری را طولانی تر می کند،  آب اضافی پنیر گرفته می شود و خوشمزه و خوش طعم می شود.

2. چون کلیه میکروبهای بیماریزا و غیز بیماریزا و آنزیم های آن که می توانند باعث فساد شیر شوند از بین رفته اند و داخل بسته بندی آن اکسیژن هم وجود ندارد.



  • محمد وفا

ارائه طرحی جهت ساخت ماکت و تفهیم بهتر مقیاس

کا گروهی 2تا 3نفره

ماکت یکی از ابزار های کار مهندسان ونمونه ی کوچکی از چیزی که می خواهند بسازند،می باشد .برای افراد غیر فنی و کسانی که می خواهند در زمان کوتاهی درباره ی یک طرح اطلاعات جامعی کسب کنند،ماکت بهترین روش توضیح وتوجیه کار است. با در نظر گرفتن آشنایی قبلی دانش آموز پایه ی سوم با نقشه وابزار های نقشه کشی ،برای درک بهتر مقیاس و درک ارتباط بین برداشت وکشیدن نقشه با کشیدن انواع نقشه برای ماکت وتعیین مقیاس به صورت عملی این مفهوم را تمرین می کند . برای تفهیم بهتر مقیاس و برداشت با توجه به مطالب کتاب سوم این فعالیت می تواند کمک موثر بنماید؛همچنین نمونه پیشنهادی می تواند جایگزین مناسبی برای فعالیت مربوط به ساختمان باشد.
ماکت پیشنهادی مربوط به ساختمان ویلایی با دو طبقه

-مراحل اجرای ماکت
1- تهیه نقشه
ابتدا نماهای چهار وجه ساختمان را (نماهای شمالی و جنوبی –شرقی وغربی)با مقیاس مورد نظر (در این جا مقیاس یک صدم را انتخاب می کنیم )را روی کاغذ میلیمتری ترسیم می کنیم.برای سهولت انجام کار نقشه های مورد نیاز با برش های لازم مانند الگوی خیاطی تهیه شده که ضمیمه ی نقشه ها خواهد بود.


نمای شمالی - جنوبی
 

نمای شرقی - غربی



2- ابزارو وسایل مورد نیاز ساخت ماکت
الف- مقوا با رنگ مناسب نما
ب- مقوا با رنگ مناسب سقف
ج-خط کش مناسب برش
د-تیغ موکت بری یا جراحی
ه-چسب مقوا
3-روش اجرای ماکت
مقوای ماکت را مطابق نقشه تهیه شده و الگوهای آن روی مقواهای نما وسقف پیاده می کنیم و برش ها را مطابق الگوها تهیه خواهیم کرد؛سپس الگوهای تهیه شده را از قسمت های مشخص شده (خط چین )تا زده و به هم می چسبانیم تا چها جبه ی (اطراف ، دیوارها)ساختمان مشخص شود . به همین روش طبق الگوها برش های سقف را آماده می کنیم و مانند توضیح قبل سقف را از چسباندن الگوها تهیه خواهیم کرد . بدنه ی ماکت ساختمان را روی مقوا ی ضخیم به عنوان شاسی ماکت سوار می کنیم و پس از آن سقف را روی بدنه ی ماکت فعلی می چسبانیم . لازم به توضیح است که در وپنجره ها را می توانیم روی بدنه ماکت قبلا" ترسیم کنیم و با رنگ مناسب بپوشانیم و یا موقعیت آنها را برش دهیم و از طلق رنگی به عنوان شیشه و پنجره استفاده نمائیم تا ماکت طبیعی تر جلوه کند. توضیحات لازم روی الگوها نوشته شده است.




توجه : دانش آموزان می توانند این فعالیت را متناسب با معماری و شیوه ساختمان سازی منطقه خود نیز انجام دهند.
حروفچینی شکل ها
نمای شمالی و جنوبی
نمای شرقی وغربی
الگوی شماره 1.الگوی دیوارهای دو طرف ساختمان 2عدد
الگوی شماره 2.الگوی دیوارهای دو طرف دیگر ساختمان 2عدد
---------- خط تا زدن مقوا
——— خط برش مقوا
الگوی شماره 3.سقف شیروانی(سقف شیب دار)به شکل مثلث 4عدد
الگوی شماره 4.کف سقف شیروانی(از مقوای ضخیم)
الگوی شماره 5.کف تراس های چها گوشه ی نما ی ساختمان (از مقوای ضخیم)4عدد
الگوی شماره6.کف پله های ورودی ساختمان (از مقوای ضخیم)از هر کدام 2عدد
الگوی شماره7.ستون های اطراف (چهار گوشه)ساختمان از چوب کبریت
  • محمد وفا